[ Pobierz całość w formacie PDF ]

1. Czy pośredniczenie między Bogiem a ludzmi to funkcja przysługująca wyłącznie
Chrystusowi?
2. Czy pośredniczenie to przysługuje Mu ze względu na Jego ludzką naturę?
Artykuł 1.
CZY BY POZREDNIKIEM MIDZY BOGIEM A LUDyMI JEST
FUNKCJ WAAZCIW WYACZNIE CHRYSTUSOWI?
Na pozór nie.
1. Funkcję pośrednika między Bogiem a. ludzmi, jak się zdaje, pełni kapłan i prorok.
stosownie do słów Mojżeszal):  Byłem ongiś pośrednikiem i łącznikiem między
Bogiem a wami", ale przecież nie tylko Chrystus jest prorokiem i kapłanem. Funkcja
pośrednika więc nie jest właściwa wyłącznie Chrystusowi.
2. Nie może być właściwe Chrystusowi to, co przysługuje Aniołom dobrym i złym.
Lecz między Bogiem a ludzmi, jak twierdzi Dionizy 2), są Aniołowie dobrzy. A i zli
aniołowie, tj. demony, jak utrzymuje Augustyn3), zajmują między Bogiem a ludzmi
stanowisko pośrednie. Mają oni coś wspólnego z Bogiem, mianowicie:
 nieśmiertelność i coś wspólnego z ludzmi: są zdolni do przeżywania cierpień
duchowych, a co za tym idzie, są nieszczęśliwi. Pełnienie funkcji pośrednika nie jest
więc cechą charakterystyczną Chrystusa.
3. Z funkcją pośrednika związane jest wstawianie się za tymi, którym służy jako
pośrednik. Lecz. jak twierdzi Apostoł4),  Duch święty wstawia się za nami do Boga w
błagalnym wzdychaniu, którego w słowa ująć nie można . On jest przeto
pośrednikiem między Bogiem a ludzmi, a nie wyłącznie Chrystus.
A JEDNAK powiedziano5):  Jeden jest pośrednik między Bogiem a ludzmi: człowiek
 Chrystus Jezus .
WYKAAD. Właściwą funkcją pośrednika jest łączenie tych, między którymi on
pośredniczy, bo właśnie środek łączy krańce. Otóż Chrystus łączy ludzi z Bogiem w
sposób doskonały, On bowiem pojednał ich z Nim stosownie do słów 6):  Bóg
77
pojednał w Chrystusie świat z sobą . Tylko On przeto jest doskonałym Pośrednikiem
Boga i ludzi, bo przez śmierć swoją cały rodzaj ludzki z Bogiem pojednał. Toteż po
słowach:  Pośrednik między Bogiem a ludzmi Człowiek, Chrystus Jezus Apostoł
pisze:  Który wydał samego siebie na okup za wielu .
Ale nic nie stoi na przeszkodzie nazywaniu pośrednikami w jakimś znaczeniu
innych ludzi, tych mianowicie, którzy przyczyniają się do jednoczenia ludzi z Bogiem,
przygotowując teren lub pełniąc funkcje wykonawcy.
Ad 1. Pośrednikami między Bogiem a ludzmi nazywamy proroków i kapłanów
Starego Zakonu, oni bowiem jako zapowiedz i symbol doskonałego i prawdziwego
Pośrednika Boga i ludzi przygotowali grunt pod zbawienie i służyli jego sprawie.
Kapłanów zaś Nowego Prawa też można nazywać pośrednikami między Bogiem a
ludzmi, są oni bowiem sługami prawdziwego Pośrednika, którzy w Jego zastępstwie
szafują sakramentami niosącymi ludziom zbawienie.
Ad 2. Jak mówi Augustyn7), Aniołów dobrych niesłusznie nazywaliśmy
pośrednikami między Bogiem a ludzmi.  Dwie rzeczy łączą ich z Bogiem: szczęście i
nieśmiertelność, a żadna z tych rzeczy nie łączy ich z ludzmi  nieszczęśliwymi i
śmiertelnymi. Czyż w ten sposób nie są raczej dalecy od ludzi a związani z Bogiem,
nie stanowiąc ogniwa pośredniego? Dionizy utrzymuje jednak, iż są oni czymś
pośrednim, bo w hierarchii natur znajdują się poniżej Boga, a ponad ludzmi zarazem.
Otóż Aniołowie pełnią funkcję pośredników, ale nie sprawując pośrednictwa w sposób
zasadniczy i decydujący o skutku, a tylko przez zewnętrzne współdziałanie i posługę.
Toteż powiedziano8). że  Aniołowie przystąpili i służyli Jemu , tj. Chrystusowi.
Demony zaś mają to wspólne z Bogiem, że są nieśmiertelne, a z ludzmi, że są
nieszczęśliwe. Według Augustyna9),  Dlatego się wciska demon, pośrednik
nieśmiertelny i nieszczęsny, by nie pozwolić przejść do nieśmiertelności szczęśliwej ,
lecz doprowadzić do nieśmiertelnej nędzy. Toteż jest on jak  zły pośrednik, który
różni, między sobą, przyjaciół10) .
Chrystusa zaś z Bogiem łączy wspólne szczęście, a z ludzmi śmiertelność. I
dlatego  stał się Pośrednikiem, aby przekroczywszy próg śmierci, śmiertelnych
nieśmiertelnymi uczynić, jak to zmartwychwstając pokazał na sobie, a nieszczę-
śliwych powołać do szczęścia, którego nigdy sam nie utracił . Toteż jest On  dobrym
pośrednikiem, który wrogów doprowadza do zgody .
Ad 3. Nie możemy nazywać pośrednikiem, ani umieszczać pośrodku między Bogiem
a ludzmi Ducha świętego, ponieważ On jest we wszystkim równy Bogu. Można tak
nazywać tylko Chrystusa, który chociaż co do Bóstwa jest równy Ojcu, jednak co do
człowieczeństwa, jak wiemy11), jest od Ojca mniejszy Toteż do słów12):  Chrystus
jest pośrednikiem glosa dodaje13), że pośrednikiem  nie jest Ojciec ani Duch
święty . A powiedziano o Duchu świętym, że się  wstawia za nami w błaganiu
niewymownym , bo On sprawia, że my błagamy.
78
Artykuł 2.
CZY CHRYSTUS JEST POZREDNIKIEM MIDZY
BOGIEM A LUDyMI JAKO CZAOWIEKA
Na pozór nie.
1. Bo jak mówi Augustyn1):  Osoba Chrystusa jest jedna, aby był jeden Chrystus,
jedna substancja, i by pomijając Jego rolę pośrednika nie mówiono, że jest On tylko
Synem Boga lub tylko synem człowieka . Lecz przecież nie jest On Synem Boga i
synem człowieka, jako zwykły człowiek, jest Nim jako Bóg-Człowiek. Nie wolno
więc mówić, że On jest pośrednikiem między Bogiem a ludzmi tylko jako człowiek.
2. Jako Bóg, Chrystus jest jednym z Ojcem l Duchem świętym, a jako Człowiek
jednym z ludzmi. Lecz skoro, jako Bóg, jest jednym z Ojcem i Duchem świętym, nie
możemy Go nazywać.. pośrednikiem, gdyż w związku ze słowami2):  Pośrednik
między Bogiem i ludzmi , czytamy w glosie3): ,,Będąc Słowem nie jest czymś
pośrodku, lecz jest równy Bogu, jest Bogiem u Boga, a zarazem jednym Bogiem . [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • uchidachi.htw.pl