[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zadania każdego pracownika ustala się na piśmie;
pracownik nie może odpowiadać za więcej niż jedno zadanie związane z autoryzacją,
realizacją oraz księgowaniem płatności;
wykonywanie zadań przez pracownika będzie nadzorowane przez innego pracownika
lub przełożonego w trybie kontroli funkcjonalnej;
wyłączenie pracownika z czynności;
rotacja (rodzaj czynności, które mogą być wykonywane przez pracowników
przemiennie) i szczególny nadzór.
f& Opracowano szczegółowe zasady i tryb odwołań od decyzji, wydawanych na zasadach
uregulowanych w Kodeksie postępowania administracyjnego, oraz znowelizowano
przepisy dotyczące przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków.
f& W planach kontroli na 2004 rok przyjęto do zbadania te obszary działalności Agencji
w oddziałach regionalnych i biurach powiatowych, które mogą wskazywać na potencjalne
zagrożenie korupcją. Szczególną uwagę zwrócono na kontrolę funkcjonowania stanowisk
wrażliwych, zarówno w realizacji programów przedakcesyjnych, zadań w ramach
Wspólnej Polityki Rolnej i w pozostałych obszarach działań Agencji.
Agencja Rynku Rolnego
f& Działanie systemu kontroli wewnętrznej pozwoliło na zwiększenie ilości
przeprowadzanych kontroli zarówno w jednostkach organizacyjnych Agencji, jak
54
i podmiotach współpracujących z Agencją, w ramach działań interwencyjnych, na
poszczególnych rynkach rolnych. I tak:
w jednostkach organizacyjnych i biurach Centrali w 2002 r. przeprowadzono
45 kontroli, w 2003 r. 120 kontroli;
w podmiotach współpracujących w 2002 r. przeprowadzono 1091 kontroli, w roku
2003 5605 kontroli.
f& W związku ze zmianami działalności Agencji po wejściu do Unii Europejskiej i uzyskaniu
przez Agencję statusu ,,agencji płatniczej , w strukturze Agencji działać będą służby
kontroli technicznej tj. Biuro Kontroli Technicznych i 16 Sekcji Kontroli Technicznych
w Oddziałach Terenowych ARR. Służby kontroli technicznych będą w swojej działalności
niezależne zarówno w stosunku do biur operacyjnych Centrali Agencji i oddziałów
terenowych, jak i podmiotów uczestniczących w mechanizmach Wspólnej Polityki
Rolnej.
f& Wprowadzenie mechanizmów Wspólnej Polityki Rolnej wiąże się z:
określeniem stanowisk wrażliwych, na których wymagane są okresowo rotacje
pracowników oraz dwukrotne w roku oceny pracowników;
powszechnie stosowaną zasadą ,,czterech oczu przy podejmowaniu decyzji
o dopłatach lub decyzji administracyjnych;
rotacją kontrolerów służb technicznych, polegającą na stosowaniu zasady, że kolejną
kontrolę w podmiocie uczestniczącym w mechanizmie WPR wykonuje inny kontroler.
Mechanizmy WPR wprowadzone po 1 maja 2004 r. będą zapobiegać powstawaniu
zjawisk korupcyjnych.
f& W Agencji Rynku Rolnego, działania w zakresie realizacji Programu zwalczania korupcji
- Strategia Antykorupcyjna oraz inne działania z zakresu przeciwdziałania i walki
z korupcją prowadzić będą: Biuro Audytu Wewnętrznego, Zespół Kontroli Wewnętrznej,
Biuro Prawne - Dział Zamówień Publicznych, Biuro Kontroli Technicznych z 16 sekcjami
Kontroli Technicznych w oddziałach terenowych ARR.
Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego
Działania KRUS w zakresie przeciwdziałania korupcji znajdują uzasadnienie
zwłaszcza w odniesieniu do:
f& realizacji ustawy o zamówieniach publicznych.
Procedury realizacji ustawy o zamówieniach publicznych przewidują
wielostopniowość procesu decyzyjnego w oparciu o podmioty: Zespół ds. Zamówień
Publicznych, wieloosobową Komisję ds. Zamówień Publicznych oraz Pełnomocnika
Prezesa KRUS ds. Zamówień Publicznych, które nadzorują prawidłowość przebiegu
postępowania przetargowego na poszczególnych etapach, co zapewnia jawność
postępowania, zachowanie bezstronności procedury przetargowej czy należytej oceny
złożonych ofert. Każde postępowanie o uruchomienie zamówienia publicznego jest
opiniowane przez radcę prawnego.
55
f& ewidencjonowania wymiaru i poboru należności z tytułu składek na ubezpieczenie.
W celu ograniczenia uznaniowości podejmowanych decyzji o umorzeniu zadłużeń,
zostały określone kwoty należności z tytułu składek i odsetek za zwłokę, w stosunku do
których decyzje mogą podjąć samodzielnie dyrektorzy oddziałów regionalnych lub
kierownicy placówek terenowych KRUS. Ustalono także tryb i zasady stosowania ulg
i umorzeń należności.
f& przyznawania świadczeń dla rolników, w tym przede wszystkim w odniesieniu do systemu
orzecznictwa lekarskiego.
Procedury, dotyczące rozpatrywania wniosków o świadczenia przysługujące
z ubezpieczenia społecznego rolników, przewidują udział w tym procesie co najmniej
dwóch osób (referenta i aprobanta). Z kolei kierownik wydziału ma obowiązek
dokonywania kontroli 10% spraw rozpatrywanych przez referenta i aprobanta.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]